Reviseren van oldtimer motoren oftewel klassiekers

Het reviseren van oldtimer motoren wordt bij LG Motorenrevisie veel uitgevoerd, voor garagebedrijven, particulieren en veelal via div. oldtimerclubs komen deze motoren in onze revisie-werkplaats terecht. Vaak wordt ook het uit- en inbouwen van de motor of cilinderkop aan ons uitbesteed. Reviseren van oldtimer motoren is dus ook een specialisatie van ons!

Bij klassieke motoren zijn vaak de cilinders versleten en moeten deze worden opgeboord naar een overmaat, of de cilinders worden verbust.

Hieronder een voorbeeld van een cilinderschade in een Mercedes 380SL motor.

Mercedes M116

 

Loodvrij of LPG geschikt maken

Bij veel klassieke motoren moet de cilinderkop loodvrij of LPG geschikt gemaakt worden, Bij de meeste gietijzeren cilinderkoppen zoals bv. de cilinderkop van een MGB op de foto hieronder zijn vanuit de fabriek geen geharde klepzittingen gemonteerd.
Het afdichtingsvlak (zitting) is gefreesd in het gietijzer v/d  cilinderkop en plaatselijk gehard. Dat gaat over het algemeen goed, zolang men op gelode benzine rijdt.
Gaat men over op loodvrije benzine of op LPG, dan zal deze zitting niet lang stand houden, de kleppen zakken in de zitting en de afdichting wordt slecht, waardoor de klep
zal verbranden.

Bij het loodvrij op LPG geschikt maken van dit soort cilinderkoppen, kotteren wij een
gat om een loodvrij of LPG geschikte klepzitting te kunnen monteren.
Na het inpersen van de klepzitting wordt deze op maat gefreesd, de klepgeleiders worden vervangen of verbust, de kleppen worden vervangen of indien mogelijk geslepen, en de cilinderkop wordt uiteraard gevlakt.
Voordat al deze bewerkingen worden uitgevoerd zal de cilinderkop eerst worden afgeperst om te kontroleren of er geen scheuren in het materiaal zitten.

Loodvrij geschikte klepzittingen gemonteerd en gefreesd

Op de foto ziet u de nieuwe loodvrije klepzittingen gemonteerd en gefreesd op onze cilinderkoppen bewerkings machine.